De maïs is binnen!! - Reisverslag uit Andrews, Verenigde Staten van Irma Tweel - WaarBenJij.nu De maïs is binnen!! - Reisverslag uit Andrews, Verenigde Staten van Irma Tweel - WaarBenJij.nu

De maïs is binnen!!

Blijf op de hoogte en volg Irma

06 Oktober 2018 | Verenigde Staten, Andrews

Het is inmiddels al een dikke maand geleden dat ik iets van mij heb laten horen, maar daar heb ik een goede reden voor! De 1.000 acre (400 hectare) maïs is namelijk binnen!!. Genoeg om over te schrijven dus.

Het maïs hakselen heeft ongeveer 10 dagen in beslag genomen en deze 10 dagen zijn heel goed verlopen. Het was helemaal droog en er waren weinig problemen met de machines. Het grootste deel van de oogst heb ik ook meegereden op de trekker. Een van mijn eerste vrachten maïs was direct ook de gene die ik nooit meer zal vergeten. Het perceel was een eindje rijden en de route er naartoe was best wel heuvelachtig. Op de terugweg reed ik vanaf een heuveltje naar beneden en precies op dat moment kreeg de trekker een storing. De trekker ging steeds langzamer totdat deze stopte met rijden. Daar stond ik dan tussen twee heuveltjes in met een (voor mij) onbekende storing, en natuurlijk een bijna lege telefoon. Lang leven de portofoon in de trekker!

Iedere vracht maïs wordt hier op de weegbrug gewogen. Iedere chauffeur noteert van iedere afzonderlijke vracht het gewicht en het perceel waarvan de maïs afkomstig is. Zo kan er aan het eind van de oogst de opbrengst per perceel berekend worden. Omgerekend is er dit jaar ongeveer 55 ton maïs van een hectare af gekomen. De combinatie waarmee ik meestal reed was een zwarte Fendt 936 met een 3-asser kiepkar er achter. Deze combinatie woog vol 45 ton, en leeg 20 ton.

De maïs werd ingekuild in een sleufsilo van 30 meter breed, 100 meter lang en op zijn top 8 meter hoog. Het droge stof percentage ligt tussen de 35 en 38%. Het onderdekken van de kuil gebeurd met een transparante onderfolie en daar overheen een witte kuilfolie. Hier overheen komen uiteindelijk nog autobanden. Tijdens het inkuilen werd er zo nu en dan al een stuk kuil afgedekt, dit gebeurde meestal aan het einde van een werkdag zodat ook het personeel uit bijvoorbeeld de melkstal ook mee konden helpen. Vele handen maken licht werk zo bleek wel weer. Tijdens het hakselen werd er trouwens super goed voor ons gezorgd! Iedere avond een vijf gangen diner op het land met koekjes, fruit en snoepjes als toetje. Het hakselen was echt mooi werk maar na 10 lange dagen was ik blij dat het voorbij was en om dat te vieren zijn we uit eten gegaan!

Behalve werken heb ik ook nog andere leuke dingen gedaan. We hebben een bedrijf in aanbouw bezocht waar vanaf november 4.000 koeien gemolken zullen worden. Ook ben ik mee geweest naar de kerk. Daar ging het er een stukje vlotter aan toe dan in Nederland. Ook nemen veel mensen hun eigen thermosbeker met koffie mee voor tijdens de kerkdienst, en de kinderen in de crèche van de kerk krijgen allemaal een sticker op een rug met een soort van persoonlijk nummer haha. Twee weken geleden heb ik mijn eerste kleine roadtrip gemaakt naar Chicago. Hier heb ik Bernard afgezet, dus sinds twee weken ben ik alleen in huis bij Johan en Wilhelmina!

Tot zo ver mijn hakselverhaal, binnenkort weer een verhaal over koeien!

De link naar mijn foto’s op Facebook (ook als je geen Facebook account heb zijn deze foto’s te bekijken):

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10209974155310441&type=1&l=73d9a63405

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Vanaf 15 augustus vertrek ik voor 3 tot 4 maanden naar de Verenigde Staten om werkervaring op te doen op een melkveebedrijf met 1850 melkkoeien. Het bedrijf bevind zich in het plaatsje Andrews gelegen in de staat Indiana.

Actief sinds 13 Aug. 2018
Verslag gelezen: 870
Totaal aantal bezoekers 4082

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 15 December 2018

Koeien in Amerikaa

Landen bezocht: