First week in the USA - Reisverslag uit Andrews, Verenigde Staten van Irma Tweel - WaarBenJij.nu First week in the USA - Reisverslag uit Andrews, Verenigde Staten van Irma Tweel - WaarBenJij.nu

First week in the USA

Door: Irma van den Tweel

Blijf op de hoogte en volg Irma

25 Augustus 2018 | Verenigde Staten, Andrews

Hoi allemaal!! Inmiddels zit ik al meer dan een week in de USA / VS / Amerika en vind ik het wel tijd voor een verhaaltje. Allereerst het antwoord op de meest gestelde vraag: Het gaat goed met mij! Ik leer hier van alles en ik kijk mijn ogen uit…

Ik loop de komende tijd mee op het melkveebedrijf van de familie De Groot in Andrews, gelegen in de staat Indiana. Het melkveebedrijf heeft 1850 melkkoeien en 1000 acre (400 hectare) land. De koeien produceren gemiddeld 40 kilogram melk per dag met 3,6% vet en 3% eiwit. Het land wordt verbouwd met maïs, luzerne en sojabonen. De koeien worden driemaal daags gemolken in een 2x25 zij-aan-zij melkstal (rapid exit voor de kenners). Op het erf staan vijf ligboxenstallen welke aan elkaar verbonden zijn door middel van een centrale gang. Deze gang verbind de 17 (!) verschillende groepen melkkoeien met de melkstal. Naast de home-locatie is er op 45 kilometer afstand in Bluffton ook nog een jongveelocatie waar het jongvee vanaf drie maanden gehouden wordt.
Naast een hele koppel vee hebben ze ook nog een mooi machtinepark met onder andere een hakselaar. Het bedrijf wordt gerund door Johan sr. en zijn vrouw Wilhelmina, en door Johan jr. en zijn vrouw Dejanne. Ik woon in huis bij Johan sr. en Wilhelmina, prima voor elkaar daar, lekker Hollands eten dus mooi. Een stukje van het bedrijf af, maarrr… ik heb een hele dikke golf tot mijn beschikking!

Ik loop de komende tijd mee met Tony, de Mexicaanse herdmanager. Tony draagt van maandag tot zaterdag de zorg over de gezondheid van de veestapel. Tony spreekt goed Engels, wil me van alles leren, en is altijd in voor een geintje! Mijn werkdagen duren van 05.00 tot 17.00, dus mijn dag bestaat vooral uit werken, slapen en niet te vergeten eten! Iedere ochtend starten we met het controleren van de verse koeien. Aan de hand van urine monsters wordt er getest op Ketosis (slepende melkziekte), en de temperatuur van de koeien wordt opgemeten. Als er aan de hand van die twee testen blijkt dat een koe ziek is wordt deze behandeld. Dit kan zijn met een mix van maag- en darmpoeders. Maar ook met calcium pillen of propyleen glycol. Of allemaal trouwens. De rest van de dag bestaat uit vaste werkzaamheden per dag, maar daar ga ik de volgende keer op in. Ik kan hier veel leren wat betreft diergezondheid: insemineren, drachtigheidscontrole, (nek) infuus prikken etc.

Het eerste weekend meteen wat cultuur gesnoven. Zaterdagavond zijn we samen met de familie De Groot naar de Rodeo in Marion geweest. Daar ging mijn aandacht vooral uit naar het volk dat daar rondliep. Zo veel verschillende mensen in alle soorten en maten, hoe de meest vette mensen de meest vette dingen naar binnen proppen.. Mijn chipsverslaving is er niks bij. Zondag ben ik samen met Bernard (Nederlandse jongen, ook hier op het bedrijf) naar de Indiana State Fair geweest. Dit is een soort van grote beurs met vee, maar ook met een circus en oude ambachten etc. Oja, ook nog heel heel heel erg veel eettentjes en het daar bij behorende typische volk.

Maandag middag heb ik samen met Dejanne mijn Social Security Number aangevraagd. Dit is een soort BSN nummer dat ik nodig heb om geregistreerd te kunnen werken hier in de USA. Op het kantoor was nogal veel Tokkie volk aanwezig, dus we konden lekker mensen kijken. Toen we na 20 minuten Tokkies kijken eindelijk aan de beurt waren bleek dat we verkeerd waren en op het kantoor van de voedselbank zaten. Vandaar….

Woensdag en donderdag heb ik een groot deel van de dag doorgebracht op de jongveelocatie waar we 150 kalveren hebben geënt tegen BVD en Diarree. Het vee wordt hier trouwens voor veel dingen geënt, onder andere voor Mastitis. In de middag hebben we de schoftbomen van de ligboxen voor het jongvee naar voren gehaald zodat ze de boxen niet meer vol schijten. Ik heb ook nog een vrachtje gebroken puin opgehaald en we zijn naar een avond van een zaadhandel en een soort van LTO geweest. Vandaag heb ik de hele dag met flessen melk en een sonde in mijn handen rondgelopen want er zijn 17 kalveren geboren!!

Maargoed, ik wilde het niet te lang houden. Volgende keer zal ik wat meer ingaan op de bedrijfsvoering. Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag, dan zal ik dat de volgende keer ook meenemen in mijn verhaaltje. Oja, ik ben op mijn Nederlandse nummer alleen te bereiken via WhatsApp, ik heb namelijk tijdelijk een Amerikaans telefoonnummer.

Kusjes!

  • 25 Augustus 2018 - 05:46

    Boer Gerti:

    Hee Irma,

    Super leuk verhaal, laat al die verhalen maar door komen hoor.
    Maar ook dat je bij de voedselbank op kantoor zat te wachten hilarisch.

    We vroegen ons nog af hoe het met je lekker bekkie is afgelopen op de zwarter
    Cross ??

    He geniet lekker.

  • 27 Augustus 2018 - 12:17

    Bruna:

    Hoi Irma, Leuk om te lezen!!!
    Pittige werkdagen dus dat vele eten is zo gek nog niet......

    Groetjes Bruna

  • 30 Augustus 2018 - 20:16

    Myriam:

    Wat een supermooie ervaring, leuk om te lezen, heb je in groep 5 zo leuk leren schrijven?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Vanaf 15 augustus vertrek ik voor 3 tot 4 maanden naar de Verenigde Staten om werkervaring op te doen op een melkveebedrijf met 1850 melkkoeien. Het bedrijf bevind zich in het plaatsje Andrews gelegen in de staat Indiana.

Actief sinds 13 Aug. 2018
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 4080

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 15 December 2018

Koeien in Amerikaa

Landen bezocht: