Nog meer koeien en een beetje gewas - Reisverslag uit Andrews, Verenigde Staten van Irma Tweel - WaarBenJij.nu Nog meer koeien en een beetje gewas - Reisverslag uit Andrews, Verenigde Staten van Irma Tweel - WaarBenJij.nu

Nog meer koeien en een beetje gewas

Blijf op de hoogte en volg Irma

02 September 2018 | Verenigde Staten, Andrews

Hier weer een nieuw berichtje vanaf Sunshine Dairy!

Inmiddels ben ik al weer een halve maand van huis weg, time flies! De afgelopen week heb ik weer van alles gezien en heel veel geleerd. Vorige week zaterdag zijn we een dag naar een maïs demo van een grote zaadhandel geweest. Helaas viel deze dag door het slechte weer letterlijk in het water.. Dus heb ik het maar gehouden op een dagje mensen kijken. Zondag niet zo veel bijzonders gedaan, behalve een rondje hardlopen, wat met het benauwde weer hier ontzettend tegenvalt (het ligt uiteraard niet aan mijn conditie haha). In de middag heb ik mij vermaakt met een uurtje ronddwalen in de Wallmart, een grote supermarkt waar je zelfs autobanden kan kopen en het chips-schap bijna groter is dan de complete Spar van Achterveld.

Om nog even terug te komen op het weer. Dat is hier heel erg wisselvallig, net de zomer in Nederland (die van 2018 niet meegenomen dan). Het heeft hier harstikke hard geregend, op sommige locaties wel 2,5 inch (1 inch is 25 mm). Zondag was bewolkt maar wel 91 graden Farenheit, wat omgerekend neer komt op ongeveer 32 graden Celsius. Het was ook harstikke broeierig dus slecht uit te houden buiten. In de loop van de week is het wel wat beter geworden, maar inmiddels is het weer broeierig, gelukkig (nog) zonder regen. Het land droogt daardoor op en dat betekend dat er luzerne gemaaid kon worden en dat er volgende week een begin wordt gemaakt met het hakselen van de maïs!

Tot en met donderdag heb ik tussen de koeien gewerkt. Vanaf vrijdag heb ik veel trekkerwerk gedaan. Trekkers van en naar de jongveelocatie gereden en vrijdag voor het eerst meegereden met luzerne hakselen! Vanmorgen heb ik de hakselaar naar de jongveelocatie gereden, een tocht van 2 uur maaarr… zonder drempels! Heerlijk! Zaterdag middag zijn we op deze locatie begonnen met het hakselen van de sorghum, mooi werk! Iedere vracht wordt gewogen op de weegbrug welke op het bedrijf aanwezig is. Op deze manier kan de opbrengst per perceel/hectare berekend worden. Ook doen ze hier zelf een droge stof meting na het kuilen van een gewas. Zo hebben ze al eerder dan de kuiluitslag een indicatie van de eigenschappen van het voer. Luzerne zorgt in het rantsoen voor structuur en eiwit. Sorghum heeft maïs achtige eigenschappen, beiden worden op dezelfde manier ingekuild als gras in Nederland.

Voor mij de tweede volle week op het melkveebedrijf. Zoals ik vorige week al vertelde heeft iedere dag van de week heeft een eigen routine:

Maandag: Drachtigheidscontrole
Dinsdag: Droogzetten
Woensdag: Enten en hormonen spuiten
Donderdag: Gezondheid op de jongveelocatie
Vrijdag: Insemineren

Tony de herdmanager doet hier veel handelingen welke in Nederland enkel uitgevoerd mogen worden door de veearts. Zo kan hij bijvoorbeeld koeien met een verdraaide lebmaag behandelen door middel van steken. Hij leert mij onder andere om drachtcontrole uit te voeren, koeien te insemineren en klauwen te bekappen. Melkkoeien worden hier preventief behandeld met hormonen om ze drachtig te krijgen. Dit houd in dat koeien allereerst het GNRH hormoon ingespoten krijgen, dan na zeven dagen volgt prostaglandine, twee dagen later volgt weer GNRH en één dag later worden de koeien dan geïnsemineerd. Het synchroniseren van het inseminatie tijdstip gebeurt bij koeien vanaf 70 dagen en bij vaarzen vanaf 84 dagen. Pinken worden trouwens gewoon geïnsemineerd op basis van natuurlijke tocht. De staarten van deze dieren worden oranje gekleurd, als een dag later blijkt dat de verf verdwenen is, is het pink dus besprongen en is zij tochtig.

Het lukt mij niet om foto’s op deze site te plaatsen. Daarom een link naar mijn Facebook-fotoalbum, deze is ook bereikbaar als je geen Facebook hebt! Hierop heb ik ook wat foto’s toegevoegd van de omgeving hier. Veel grote percelen met sojabonen en mais.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10209974155310441&type=1&l=73d9a63405

Tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Vanaf 15 augustus vertrek ik voor 3 tot 4 maanden naar de Verenigde Staten om werkervaring op te doen op een melkveebedrijf met 1850 melkkoeien. Het bedrijf bevind zich in het plaatsje Andrews gelegen in de staat Indiana.

Actief sinds 13 Aug. 2018
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 4081

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2018 - 15 December 2018

Koeien in Amerikaa

Landen bezocht: